Cuaron’dan Yine bir Başyapıt: “Roma”

İlk gösterimini bu yıl Ağustos ayında 75. Venedik Film Festivali’nde yapan ve burada “Altın Aslan” kazanan film, Los Angeles’ta da Film Eleştirmenleri Birliği’nce “En İyi Film” dalında ödüle layık görülmüştür. Golden Globe ve Oscar törenlerinde adını çokca duyacağımızı düşündüğümüz bu film, ülkemizde ilk olarak Ekim’de Filmekimi ile seyirciyle buluşmuştu. 14 Aralık’ta Netflix’te  yayınlanan ve sinemalarda gösterime giren film, son zamanların en çarpıcı yapımlarından biri olmuştur.

Children of Men ve Gravity filminden tanıdığımız Meksikalı usta yönetmen Alfonso Cuaron, 1970 yılında New Mexico’nun “Roma” mahallesinde yaşayan bir emekçinin ardında, bir halkın ve bir dönemin portresini çiziyor. Cuaron, üstünde tesiri büyük olan bakıcısı Lipo’ya ithaf ettiği filmde, farklı sınıflardan iki kadının benzer travmaları, yüzüstü bırakılışlarının ardından hayata büyük bir güçle devam edişleri anlatılıyor – fotoğraflanıyor. Filmdeki ev, yönetmenin çocukluğunun geçtiği ev ve içindeki birçok eşya ona ait. Cuaron, 2 saat 15 dakikalık filmi, doğal tepkiler ve şaşkınlıklarla hayattan bir parça gibi sunmak için, senaryoyu oyunculara günlük olarak vermiş. Başrol Yalitza Aparici,oyuncu değil bir yardımcı;yani rol yapmıyor kendini oynuyor.

roma deniz

 

Sofia’nin eşinin mükemmeliyetçi araba parkının aksine, duvarları yıkarak park edişi ve daha sonra onu rahat bir arabayla değiştirerek ayrılığı kabul edip çocuklarına açıklayışı güçlü bir travma aşma imgesi olarak karşımıza çıkıyor. Cleo’nun doktor muayenesindeki ezilmiş utangaç tavırları, toplum baskısından ilişkisini söylemekten çekinmesi, filme feminist çerçeveden bakma imkanı veriyor. Dövüşle ilgilenen erkeklerin yapamadığı hareketi kolaylıkla yapan Cleo’nun gücü vurgulanıyor. Cleo’nin yüzme bilmediği halde büyük bir cesaretle denize girmesi, filmin belki de en can alıcı sahnesi; kurtardığı çocuğa sarılırken, yaşaması için aynı cesareti ve gücü gösteremediği kendi çocuğu için ağlaması: filmin arınma noktası. Uzun süredir konuşmayan Cleo’nun tatil dönüşü arkadaşı Adela’e ” Sana anlatacaklarım var.” demesi Sofia gibi Cleo’nun da bu tatille, kaçan zayıf erkek profili karşısında, travmasını aştığını göstergesi.

roma 3

Film,evin avlusunda köpek dışkıları temizlenirken suya yansayan gökyüzü ile başlıyor; Cleo’nun terasa çıktığı merdivenle aynı karede verilen gökyüzü ile bitiyor. Cleo artık bir yansımaya değil gökyüzünün kendisine bakıyor….

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s